Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowoczesna kolej ze Skarżyska-Kamiennej w kierunku Kielc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
16-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Szybsze podróże i lepszy dostęp do pociągów zapewni modernizacja linii kolejowej 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na przebudowę kolejnej części kluczowej trasy w województwie świętokrzyskim. Do końca 2028 r. prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc o ok. 5 minut. W ramach inwestycji za przeszło 678 mln zł netto (ok. 834 mln zł brutto) przebudowane zostaną istniejące stacje i przystanki, a dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem pociągów zwiększy się przepustowość w ruchu pasażerskim i towarowym.

Umowa podpisana pomiędzy PKP PLK a Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. zakłada kompleksową modernizację fragmentu linii kolejowej 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Wykonawca na realizację prac budowlanych ma 36 miesięcy.

Kluczową dla podróżnych częścią inwestycji będzie poprawienie dostępu do kolei poprzez modernizację istniejących stacji i przystanków. Nowoczesne perony powstaną na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Dostęp do pociągów da osób o ograniczonej możliwości poruszania się będzie ułatwiony. W Zagnańsku i Suchedniowie zostaną wybudowane nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych.

– Ta inwestycja to ważny krok w rozwoju województwa świętokrzyskiego. Przyspieszymy pociągi, podniesiemy poziom bezpieczeństwa i poprawimy komfort podróży. Tym samym zwiększymy rolę kolei w codziennej komunikacji tysięcy mieszkańców regionu – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Kontynuujemy inwestycje na rzecz wygodnej i sprawnej kolei. Po modernizacji połączenia w kierunku Sandomierza czas na przebudowę kluczowej linii kolejowej, służącej dalszemu rozwojowi komunikacji aglomeracyjnej wokół Kielc. Krótsze podróże i łatwiejszy dostęp do pociągów zachęcą nowych pasażerów do codziennego korzystania z kolei – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych PKP PLK.

Projekt przewiduje ułożenie przeszło 62 km torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji urządzeń PKP PLK zwiększą bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zastąpią tunelem pod torami kolejowymi. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej 8 z prędkością 120 km/h, a towarowe – z prędkością 100 km/h. Budowa dodatkowych torów stacyjnych w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej poprawi możliwości prowadzenia ruchu.

Zadania pn. „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-1 Skarżysko-Kamienna – Łączna (od km 142,820 do km 161,810)" oraz „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-2 Łączna (bez stacji) – Tumlin, (od km 161,810 do km 175,001)” to część projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów”. Zarządca infrastruktury ubiega się o jego współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość inwestycji została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.

W zeszłym roku ruszyła modernizacja pierwszej części linii kolejowej 8. Na odcinku Kozłów – Sędziszów zostaną przebudowane tory, perony i obiekty inżynieryjne. Natomiast dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację, niezbędną do ogłoszenia przetargu na projektowanie. W kwietniu zapewniono długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie w wysokości do 450 mln euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków

Infrastruktura

Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków

Roman Czubiński 05 lutego 2025

Linia 8: Sędziszów – Kozłów nareszcie z umową

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków

Infrastruktura

Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków

Roman Czubiński 05 lutego 2025

Linia 8: Sędziszów – Kozłów nareszcie z umową

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5